10 februari 2015
Vandaag het startsein voor “Make The Move” in dertig dagen. Een beweging om de gezondheid in Nederland te activeren, te stimuleren en te realiseren. Wij zijn partner van alles is gezondheid en gaan graag deze uitdaging aan. Dit doen wij door middel van een blogspot, elke dag een blog over gezondheid met tips, handvatten en informatie.
Volg onze blog en word manager van je eigen gezondheid!!
__________________________________________________________________________________________________
23 januari 2015
Dat mensen hun eigen prestaties vaak overschatten?
Dat het overslaan van het ontbijt de grootste oorzaak voor overgewicht is?
Sporten vrijwel hetzelfde effect op je heeft als antidepressiva?Wil jij leren om (on)bewuste patronen te doorbreken? leer dan eerst de vier stadia kennen van Maslow.
1. onbewust bekwaam
2. bewust en onbekwaam
3. bewust en aan het leren
4. onbewust en bekwaam. Verder lezen via deze link.
6 januari 2015
Werkgevers en werknemers opgelet! Ook in 2015 gaat duurzame inzetbaarheid hoog op mijn activiteitenlijstje staan. Werk en gezondheid gaan nu eenmaal samen. Preventie is voor mij daarin het sleutelwoord, want voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
Duurzame inzetbaarheid is de verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Helaas zijn gezonde en veilige arbeidsomstandigheden niet altijd vanzelfsprekend. Zij zullen op tijd moeten worden getoetst, geëvalueerd en aangepast in het Risico-inventarisatie en evaluatie plan (RI&E).
Werkrisico’s
Een voorbeeld: denk maar eens aan laaggeletterden (zo’n 1,1 miljoen Nederlanders). Zullen zij de veiligheidsregels begrepen hebben en/of de werkinstructies in goede orde hebben ontvangen en kunnen uitvoeren? Laaggeletterdheid komt voor in alle lagen van de bevolking en in alle branches van het bedrijfsleven. Deze groep heeft een vergroot risico om werkloos te raken. Gelukkig biedt de overheid in 2015 geld aan voor projecten die laaggeletterdheid tegengaan. Maar voor het zover is is het belangrijk om laaggeletterdheid bij jouw in het bedrijf te herkennen.
Gebruik deze link voor een checklist.
Meer informatie over de projecten is te vinden op de website van stichting Lezen & Schrijven en het steunpunt taal en rekenen of bij de stichting abc.
Graag deel ik nog een aantal tips met je voor het vergroten van de inzetbaarheid van jouw medewerkers.
- Stimuleer betrokkenheid laat ze meedenken over de projecten die er zijn, laat ze zien wat hun inzet voor een effectiviteit heeft en laat ze meedenken over de toekomst van het bedrijf.
- Geef uw medewerker de ruimte qua werktijden, taken, zeggenschap en rooster.
- Stimuleer gezondere leefstijl, let als leiding op voeding, beweging en life events van je medewerker.
- Stimuleer ontwikkeling denk aan, onderwijs, WeShareTalent, wisseling van taken, loopbaan check.
Wat kan je zelf als medewerker doen:
- Leer elk jaar iets nieuws
- Trek interessant werk naar je toe
- Neem het werk van een zieke collega over
- Praat met je leidinggevende over jouw toekomst
- Investeer in je (psychische) gezondheid
- Betrek je hobby’s bij het werk
Een handige tool met 10-tallen tips voor het voorkomen van uitval op de arbeidsmarkt en het vergroten van je inzetbaarheid bestel je hier.
__________________________________________________________________________________________________
12 december
Hoe word je succesvol?
Van woorden naar daden…
De vergrijzing en zelfs de vergroening is een feit. Dit wordt zeker gekenmerkt op de arbeidsmarkt. Stel jezelf eens voor dat je werkzoekende bent, voel je je dan niet enorm onzeker? Met name over het krijgen van die uitdagende baan die jij voor ogen hebt.
Welke stappen gaan daaraan vooraf? Wat dacht je van jouw uit het oog springende sollicitatiebrief, het geluk dat jij, ja echt jij wordt uitgenodigd voor een gesprek, rest het alleen nog maar om jezelf binnen te koppen en te scoren.
Hmzz zou het zo in de praktijk ook werken? Oh jee de onzekerheid neemt toe, want ja zo zijn er naast jou nog vele andere met ambities en talenten. Wellicht word jouw eerste sollicitatie niet meteen een daverend succes. En moet je je opnieuw enthousiast maken voor weer een hele andere functie.
Hoe onderscheid jij je nu met de rest? En wat is er voor nodig om je keuzes bewust te maken en daarmee je enthousiasme niet te verliezen? Hoe zet je jouw woorden om in daden?
Maak een eigen businessplan op 1 A4.
De OGSM methode is een jaarplan waarmee jij concreet maakt wat je wilt, van keuze tot actie. Wordt manager van elke uitdaging!
Object: bepaal de richting. Wat is het belangrijkst en geef je richting daarin aan (gebruik je kwaliteiten, motivatie en visie).
Goal: stel je doel. Kies de rode draad en formuleer SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden).
Strategie: hoe ga je het object en de goal tot nu toe bereiken? Wat is je strategie?
Denk aan de 5 x S-criteria.
S-specific: wees specifiek, de doel is doen methode.
S-selective: er moet een alternatief zijn voor het doen, dus keuzes maken/bedenken.
S-sustainable: wat doet de concurrentie? Wat is de reactie van jouw aanpak, denk vooruit en voorzie.
S-sufficient: is jouw overtuiging voldoende? Zijn jouw strategieën voldoende om het object te bereiken? Of moet je nog bijsturen?
S-synchronized: zorg in ieder geval dat jouw strategieën goed samen werken. Wees bewust van de actie en reactie.
Measure: vervolgens measure, dit doe je door een dashboard kant (betrek familie en vrienden in je plan) overtuig hun van de richting van je strategie tot nu toe. Daarnaast maak je een actie kant (strategieën worden concrete acties met deadlines en een plan van aanpak).
Deze methode biedt geen garantie voor een baan, maar zorgt in ieder geval voor een aanzienlijk portie motivatie, zelfvertrouwen en bewustwording.
Succes!
Bron: de communicatie desk.
Leestip: business plan op 1 A4. Word succesvoller met OGSM van Marc van Eck.
__________________________________________________________________________________________________
28 november
De december inkopen al gedaan? Deel je talent!
Aanstaande zondag is het Internationale Niet-Winkeldag. Het idee om niets te kopen uit protest tegen de consumptiemaatschappij. Op zich wel een goed initiatief, vooral als je bedenkt dat de meeste ‘alles’ al hebben.
Rondstruinend door de winkelstraten aangetrokken worden door de mooi versierde etalages, geïnspireerd worden naar het perfecte cadeau voor diegene die je dierbaar zijn.
Maar waarom zoeken naar materiële cadeaus? Misschien is het een idee om eens een verlanglijstje te maken met puur immateriële cadeaus. Je hoeft als gever minder geld uit te geven, het kost geen ruimte in je toch al te volle huis en is ook nog eens goed voor het milieu.
Geef een cadeau aan iemand wat er echt toe doet. Ga eens op bezoek bij je lieve oudtante die je al jaren niet hebt gezien, leg een kaartje met je overbuurvrouw die net haar man is verloren, ga eens wandelen met je beste vriendin of help je ouders met de tuin winterklaar maken, het schilderen van het schuurtje of met het opruimen van de zolder.
Kijk eens naar je talent en deel dit. Sta stil bij dingen die belangrijk voor je zijn en kijk ook eens wat een ander nodig heeft. Durf ook te verlangen en schrijf op jouw verlanglijstje wat voor jou op dit moment het belangrijkste is.
Kijk voor alle acties bij jou in de buurt op: www.koopniets.nl
__________________________________________________________________________________________________
20 november 2014
Van werkstress naar werkplezier
Doe jij je werk met een glimlach? Sta je fluitend op? Of is het einde van je werkdag jouw favoriete moment?
Werkplezier zit hem ook in de kleine dingen, geef jezelf of een collega eens een schouderklopje, fris je bureau op of ruim het magazijn rek eens anders in. Durf initiatief te nemen en waardeer je zelf omdat jij dit aandurft en opzoek bent gegaan naar verandering.
Wist jij dat een negatief denkpatroon ook invloed kan hebben op je zelfvertrouwen en je werkplezier? Het positief om denken is een hele klus en niet altijd vanzelfsprekend. ‘Het is immers je baas of je leidinggevende die jou niet begrijpt of de situatie verkeerd aanpakt’. Maar wat kan jezelf doen, heb je daar al eens over nagedacht?
Ben jij nog wel gemotiveerd? Of kan jij je ambitie wel kwijt? Of gaat de aandacht meer uit naar de verstoorde relatie tussen jou en je leidinggevende? Stel je zelf eens de vraag hoe de situatie eruit ziet over vijf jaar, ben je dan nog werkzaam in deze functie?
Het kan een hele uitdaging zijn om voldoening uit je werk te blijven halen. De balans tussen werk en privé te handhaven of juist niet meer op de automatische piloot te functioneren. Het kan zelfs al zijn dat al je inspanningen niet hebben mogen baten tot een betere werkrelatie of het hebben van werkplezier.
Wees er in ieder geval van bewust dat je zo’n acht uur per dag op je werk doorbrengt. Een verstoorde relatie tussen jou en je collega of je leidinggevende, het ontbreken van motivatie of het functioneren op de automatische piloot kan leiden naar werkstress met burn-out tot gevolg.
De stresswijzer helpt je om jouw situatie te herkennen en bied een mogelijke weg naar een oplossing door middel van de verschillende tips die je kan raadplegen. Van werkstress naar werkplezier.
__________________________________________________________________________________________________
02 oktober 2014
Voorafgaand van de week van de werkstress zal Sanne tweewekelijks een column schrijven. De volgende onderwerpen zullen aan bod komen klink op de link om ze te lezen.
Wat is werkdruk? – week 38
Hoe kan je zelf met werkdruk omgaan? – week 40
Op welke manier ga je met je werkgever in gesprek? – week 42
Van een onevenwichtige werkdruk naar duurzame inzetbaarheid! – week 44
__________________________________________________________________________________________________
12 september 2014
Wanneer gaf jij voor het laatst iemand een compliment?
Zorg er in ieder geval voor dat het ECHT gebeurt!
E: Eerlijk (je moet het wel menen)
C: Concreet(zorg dat het ergens over gaat)
H: Hartelijk (kom spontaan over)
T: Tijdgebonden (doe het nu en niet volgende week)
In Nederland wordt er sinds 2003 jaarlijks op 1 maart de Nationale Complimenten dag gehouden, waarop aanmoedigt wordt om elkaar eens een complimentje te geven.
_________________________________________________________________________________________
2 september 2014
Vandaag reis ik af naar Soesterberg. Ik ben uitgenodigd voor een congres over de concretisering en actualisatie van duurzame inzetbaarheid in de zorg. Best spannend natuurlijk, sta ik daar tussen projectleiders en HR managers. Maar wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om vergeten te worden. Meteen maar even wat tips geraadpleegd die ik graag met je wil delen.
Hoe kom je nu overtuigend over in een gesprek?
Daarvoor gaan we terug naar Aristoteles, hij onderscheidde drie middelen van overtuiging in gesprekken: ethos, logos en pathos. deze kunnen worden toegepast in ieder type gesprek.
Ethos: laat je gesprekspartner merken dat je gekwalificeerd bent. B.v met voorbeelden vanuit je eigen ervaringen. Wees niet vals bescheiden maar bluf ook niet.
Logos: onderbouw je kennis met onafhankelijke, betrouwbare informatie, zoals onderzoekgegevens, harde cijfers en rapporten.
Pathos: doe een beroep op de emoties van je gesprekspartner, Dit kan je doen door een pakkende metafoor te gebruiken of een vlammend betoog te houden of simpelweg je hart te laten spreken. Dat laatste past denk ik wel het beste bij mij, en ga bij je gesprekspartner na of jullie gezamenlijke of verenigbare verlangen hebben.
Als je deze drie middelen van overtuiging in balans gebruikt, is ieder gesprek waardevol.
Wish me luck!!
__________________________________________________________________________________________________
13 Augustus 2015
Tips en tricks tegen werkstress
Werkstress is een steeds terugkomend onderdeel waarbij het erg belangrijk is om deze signalen te gaan leren herkennen (zowel de werkgever als de werkenemer). Vandaag delen we een paar tips die je makkelijk kan toepassen. Maar let op leer om te denken!
7 bewezen tips tegen werkstress
1. gebruik de aan -en uitknop
2. vermijdt de lunch aan het bureau
3. kies locatie, locatie, locatie
4. ga in de onvermijdelijke lotushouding
5. neem ontstressende versnaperingen
6. draai ontspannende muziek
7. mijd het stress virus
Uitgebreid artikel lezen.
__________________________________________________________________________________________________
15 juli 2015
Werkgevers opgelet!
1 op de 3 gevallen ziekteverzuim door werkstress lees het artikel van de Rijksoverheid.
__________________________________________________________________________________________________
6 Mei 2014
Conflicthantering klik op de link voor 10 tips.
__________________________________________________________________________________________
Tips en Tricks voor zelfredzaameheid
Zelfredzaamheid tips & tricks in de dagelijkse praktijk.
Voorbeelden van Sanne Giesen:
Moeilijke gesprekspartners zijn er overal. Op het werk kunnen ze helemaal vervelend zijn, omdat je ze niet kan ontlopen en iets met ze ‘moet’. Gelukkig zijn er manieren hoe jij met deze personen om kan gaan zonder dat het jou energie kost! Vandaag delen we er twee met je. Meer weten? Volg dan onze training assertiviteit of maak een persoonlijke afspraak. Meer lezen? Dan kunnen we je het boek ‘Overleven in relaties’ van Pieternel Dijkstra en Gert Jan Mulder aanraden!
De ongeïnteresseerde baas of collega:
– Kijkt om zich heen of is ergens anders mee bezig terwijl je met hem/haar praat;
– Murmelt afwezig ‘hmmm’ en ‘ja ja’, zelfs als je zegt ‘Ik ga emigreren naar de Zuidpool.’
Tip: Zeg op een duidelijke en zelfverzekerde manier dat je iets te vertellen hebt en dat je graag hebt dat hij of zij naar je luistert.
De eigenwijze baas of collega:
– Praat heel stellig over dingen waar hij/zij geen verstand van heeft;
– Neemt niks aan van anderen;
– Weet het altijd beter.
Tip: Zeg dat je zijn of haar mening respecteert, maar dat je het gevoel hebt dat hij of zij niet openstaat voor jouw mening of invalshoek en dat je dat jammer vind.